چگونه به کودکان قرآن یاد بدهیم ؟

آشنا کردن کودکان با قرآن و مسائل مذهبی نیاز به یک روش مناسب دارد. این مسئله یکی از نگرانیهای مهم والدین در خانوادهها است.

در کودکان غلبه با احساس است نه منطق و عقل؛ لذا آموزش به کودکان باید با زبان کودکانه، همراه با محبت و عطوفت و با رعایت مبانی و روش صحیح آموزش قرآن به کودکان باشد.

در اینجا معمولاً سؤالاتی به ذهن والدین می‌رسد:

  • چگونه می‌توان کودک را از همان سنین ابتدایی به قرآن علاقه‌مند کرد؟
  • روش مناسب برای آموزش قرآن به کودکان چیست؟
  • آیا می‌توان بین زبان قرآن و زبان کودکان ارتباط مناسب برقرار کرد؟

با اجرای یک روش مناسب در آموزش قرآن به کودکان و ایجاد علاقه و نشاط در آنها مطمئن باشید که بازدهی بالایی را شاهد خواهیم بود. در این مقاله با مبانی و روش صحیح آموزش قرآن به کودکان آشنا می‌شویم.

برای آموزش قرآن به کودکان ابتدا باید آنها را با زبان قرآن آشنا کرد. همانطور که می‌دانید زبان کودک با زبان بزرگ‌سالان متفاوت است. از طرفی کودک به دلیل انرژی پایه بالا و علاقه‌مندی به تفریح و سرگرمی نیاز به لذت بردن از روند آموزش و برنامه‌ریزی دارد به همین خاطر در روند آموزش به این سه اصل توجه داشته باشید: این یک فرمول تربیتی است : ۱صبر . ۲.استقامت . ۳.استمرار .

برای اینکه این مطالب درون کودک نهادینه شود، در کنار تشویق و ایجاد انگیزه نیاز به تکرار و تمرین است. با تکرار آیه‌ها و تمرین منظم به‌مرور زمان، آیه‌های قرآن برای کودک ملکه می‌شود و در جان او می‌نشیند. حال باید کاری کرد که این تکرار و تمرین مداوم باعث زدگی و خستگی کودک نشود و کودک از آموزش لذت ببرد و با قرآن انس بگیرد. این کار نیازمند آشنایی والدین با اصول آموزش قرآن به کودکان است .

و این موارد مهم :

  • الگوی شنیداری مناسب در آموزش قرآن به کودکان
  • استفاده از عبارات کوتاه و استمرار
  • تقویت مفاهیم در کودک

 

جمع آوری کننده مطلب: مربی محترم قرآن جناب آقای خادمی پور

تایید کننده مطلب: معاونت آموزشی دوره اول جناب آقای سامانی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20