وابستگی کودک به مادر چه دلایلی دارد؟

“یکی از دلایل وابستگی، می تواند ارتباط کلامی کم مادر با فرزند باشد؛ مادر باید برای حلّ این مشکل، در همه ی مواقع با فرزندش، ارتباط کلامی برقرار کند.(مثلا مادر در آشپزخانه است با فرزندش که در فضای بیرون آشپزخانه است حرف بزند تا خیال کودک راحت بشه مادر هست و به من توجه داره). والدین باید برای بچّه ها ابزار سرگرمی ایجاد کنند؛ چراکه بچّه های بیکار، وابستگی شان به پدر و مادر بیشتر است. سرگرمی های کودکان می تواند مدل های مختلفی داشته باشد؛ مثلاً والدین می توانند محوّطه ای مانند استخرهای بادی در خانه آماده کنند و بچّه ها را سرگرم کنند؛ یا با سه، چهار پشتی، محوّطه ای مستطیل شکل و حجم دار ایجاد کنند وچند توپ در آن محوطه بیندازند، تا بچّه ها در همین محوّطه ی محدود، سرگرم شوند. ”

متاسفانه مادرها در همه مسائل فرزندان رو به خودشون وابسته میکنن .وابستگی مادر و کودک دوطرفه است.مثلا در بحث پوشک گرفتن
مادر نباید دائم کنار کودک برود و بگوید دستشویی نداری؟ خیس نکنی و… در این حالت کودک می گوید؛ مادر به فکر است٬ دیگر نیازی نیست من دستشویی بروم.

یک سری نیاز های٬ نیاز های اولیه هستند مانند؛ خوردن٬ آشامیدن٬ خوابیدن و دفع کردن. نباید این نیاز ها را به کودک یاد آوری کرد. اگر کودک گرسنه شود خودش باید غذا بخورد نه اینکه با روش غلط به زور به او غذا دهیم. وقتی این گونه شد و ما مدام به کودک یاد آوری کنیم٬ کودک حتی نیاز های اولیه خودش را با زحمت انجام می دهد. حال اگر والدین اینگونه برخورد کردند چه اتفاقی پیش می آید؟

1. این کودکان وابسته به والدین می شوند.

2. لوس می شوند ومی گویند؛۰ «مامان باید منو به دستشویی ببره.» ویا «مامان باید غذا بده من هم تلوزیون ببینم.»

3. بچه ها در نورم رشد ومنحنی رشد قرار نمیگیرند. هر چه سن بالاتر می رود٬ باید وابستگی کمتر شود و حال آن که این گونه نمی شود. مثلا بچه پیش دبستانی بچه ای که کفش هایش را مادرش می پوشاند٬ در نورم رشد قرار ندارد. بچه ای که در روزهای اول در انجام تکالیف مدرسه وابسته به مادر است٬ تا آخر دبیرستان وابسته می ماند.

و یا مثلا در مورد درس خواندن و تکالیف بچه ها دائم میگویند “درستو خوندی یا تکلیفتو انجام دادی؟” این باعث میشه بچه درس نخوانده و منتظر تذکر مادر شود بعد شروع کنه یا کمک کردن دائمی در انجام تکالیف وابستگی فرزند رو بالا میبره و در سال های بالاتر به مشکل برخورد میکند.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم پایه دوم سرکار خانم لطفی

تایید کننده مطلب: مراقب محترم سلامت سرکار خانم آرام


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20