هوش فضایی و تجسم

یکی از مهمترین و کاربردی ترین هوشهایی که میشه بهش اشاره کرد هوش فضایی یا درک 3 بعدی اجسام در ذهن هست به طوری که با بکارگیری این هوش فرد می تواند شکل ها را در ذهن حرکت دهد و بچرخاند و به صورت سه بعدی آن را در ذهن ببیند!

در پاسخ به این سوال که در ابتدا هوش فضایی به چه معناست میتوان گفت این نوع هوش توانایی درک پدیده های دیداری است. یعنی توانایی درک یک شکل یا شیء.یکی از نکات جالبی که دانشمندان در پی تحقیقات خود بدان پی بردند این است که یادگیرنده های دارای این نوع هوش، با تصاویر فکر می کنند و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی روشن ایجاد کنند.

این نوع هوش گاهی با عنوان هوش دیداری شناخته شده است.افرادی که ازآن بهره ور هستند ترجیح می دهند به شکل تصویری فکرکنند ، یادگیری در این افراد از راه فیلم ، تصویر و ویدیو بهتر صورت می گیرد و ماکت و نمایش یکی دیگر از راه های یادگیری برای آنهاست
افراد برای نشان دادن ایده هایشان ، از نقاشی ، مجسمه سازی و ترسیم خطوط استفاده می کند . آنها احساسات وحس وحال خود را ازطریق هنر بیان می کند.

وقتی درحال فکرکردن هستند اگرقلم و کاغذی دردستشان باشند مدام درحال خط خطی و در غیراین صورت درذهن مشغول ترسیم و تجسم اشیا هستند . ازکلاس های طراحی ، نقاشی حتی خطاطی و مجسمه سازی لذت می برند. یکی از راههایی که این نوع هوش را تقویت میکند استفاده از روبیک است که تاثیر چشمگیری در تقویت هوش فضایی دارد از دیگر راههای تقویت ان میتوان به پازل طراحی و نقاشی اشاره کرد مطالب ذکر شده مربوط به سنین نوجوانی و ما بعد آن بود. اما در مورد کودکان مهمترین قسمت این نوع هوش تقویت آن از سنین کودکی میباشد زیرا طبق تحقیقات به عمل آمده این نوع هوش در دوران کودکی در اوج شکوفایی قرار دارد و پایه و اساس هوش فضایی را دوران کودکی و تصورات کودکانه تشکیل میدهد. هوش فضايي كه مربوط به تجسم سه‌بعدي اشيا است، بيش از هر چيزي با هنر در ارتباط بوده و باعث تقويت درك كودك از محيط پيرامون و اشياي موجود در آن مي‌شود.

محققان معتقدند پرورش هوش فضايي كودكان باعث مي‌شود تا آنها در بزرگسالي در رشته‌هاي طراحي، عكاسي، معماري، مهندسي و هنر موفق شوند. در حال حاضر اسباب‌بازي‌هاي مختلفي براي پرورش اين جنبه از هوش كودكان طراحي و ارائه شده است. از آنجا كه روانشناسان پايان دوسالگي را بهترين زمان براي تقويت هوش فضايي كودكان مي‌دانند، تهيه اين نوع اسباب‌بازي كمك زيادي به پرورش ذهني كودكان مي‌كند. در اين نوع اسباب‌بازي‌ها شكل‌هاي مختلفي طراحي شده است. به كودك كمك كنيد تا مكعب‌ها، مستطيل‌ها و مربع‌ها را در محل صحيح خود قرار دهد. به او بياموزيد چگونه اندازه‌هاي اضلاع اشكال را با محل خودش تطبيق دهد و زاويه‌هاي آن را بر جاي خود منطبق كند.

البته استفاده از مقوا و برش مثلث، مربع و يا مستطيل در مركز مقوا و جدا كردن آن هم روش ساده‌اي است كه با استفاده از آن نيازي به تهيه اسباب‌بازي نخواهيد داشت. پس از جدا كردن اشكال مختلف از مقوا، كودك را راهنمايي كنيد تا دوباره اشكال را در جاي مخصوص خود قرار دهد. اين شيوه توانايي استدلال و تجسم فضايي كودكان را پرورش داده و تمركز او را تقويت مي‌كند.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم پایه دوم سرکار خانم لطفی

تایید کننده مطلب: معاون محترم آموزشی دوره اول سرکار خانم ایوانیان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20