عوامل موثر در پیشرفت درس ریاضی

برای پیشرفت در مبانی درس ریاضی کافی است ابتدا تعریف درستی از معنی پیشرفت تحصیلی این درس داشت .به عبارت دیگر می توان گفت ابتدا باید در نظر داشت که معنی و مفهوم پیشرفت درس ریاضی  چیست ؟ تا بتوان دلایل ان را نیز مورد بررسی قرار داد .

تعریف پیشرفت ریاضی عبارتند از((پیشرفت ریاضی:تغییرات کیفی وکمی رشدیابنده رفتارریاضی شاگردان راپیشرفت ریاضی آنان گویند))

پیچیدگی عمل تفکر و یادگیری در انسان از یک سو و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارت ها واستدلال ریاضی از سوی دیگر و نیز ناکارآیی برخی از معلمان و شفاف نبودن هدف های برنامه ای و عامل هایی دیگر موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در دروس ریاضی و در نتیجه بیزاری و سردی آنان در این قلمرو مهم از دانش بشری شده است .

اما  کاک کرافت معتقد است ریاضیات را باید به منزله دانشی ارائه داد که قابل استفاده و لذت بخش باشد. او سه عنصر شاخص را نه تنها در آموزش و یادگیری ریاضیات، بلکه در ارزیابی پیشرفت دانش آموزان معرفی می کند که عبارتند از :

  • 1- حقیقت ها و مهارت ها
  • 2- ساختارهای مفهوم
  • 3- راهبردهای کلی ودرک ارزش آن ها

آموزش مؤثر باید هوشیارانه بر این سه مقوله مبتنی باشد و شیوه ای که روند پیشرفت فراگیران را در ریاضی مورد ارزیابی قرارمی دهد، باید موجب برانگیختگی این عناصر شود. به علاوه، در انجام فعالیت های ریاضی و بروز رفتار ریاضی مناسب؛ تمرین و حل مسئله. پژوهش های متناسب با مباحث درسی جدی گرفته شود. امروز نکته قابل توجه در آموزش ریاضی این است که هر فراگیری، خود باید درگیر یادگیری مفاهیم و مهارت های ریاضی و حل مسئله شود و با هدایت معلم و مربی بکوشد تا مفاهیم ریاضی را از نو در ذهن و اندیشه اش بسازد. به عبارتی خودش ریاضی را انجام دهد تا یادگیری و فهم معنادار برای او اتفاق افتد و این در او تقویت شود که قادر به انجام این کار است و کارش نیز ارزشمند می باشد.

در واقع باید در اموزش ریاضی مهارت و توانایی اموزگار در انتقال مفهوم درس و نحوه کلاس داری و نظم مناسب در چینش مناسب ساختار خود را در نظر گرفت و به عبارت دیگر آموزگار باید بداند که چه می خواهد بگوید و از ارائه این مطلب چه در نظر دارد و همچنین با ایجاد یک نظم مناسب انتقال مفهوم را به درستی به دانش اموز خود انتقال دهد.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم ریاضی ششم جناب آقای مظلوم

تایید کننده مطلب: معاونت آموزشی محترم دوره دوم جناب آقای سامانی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20