راه های موفقیت در کسب علم و دانش

راه عالم شدن چیست و چگونه می توان در کسب دانش موفق و پیروز شد؟

در این زمینه راه کارهایی وجود دارد که اگر دانش پژوه به آن ها ملتزم شود، حتماً موفق می شود. یکی از مسائلی که اساتید اخلاق توصیه می کنند و در واقع مرحله اول در کسب موفقیت به شمار می رود، ترک گناه است; یعنی تزکیه نفس و پرهیزگاری از محرمات. اگر گناه کار باشیم، خداوند قلب ما را ظرف برای علم ناب قرار نمی دهد، چرا که: (العلم نور یَقذِفُهُ الله فی قلب مَن یشاء).

علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلی مراحلی برای کسب موفقیت در علم آموزی وجود دارد که به بیان آن ها می پردازیم.

  1. پیش مطالعه: دبیران پرورشی و مربیان مشاور همیشه توصیه کرده اند که دانشجو باید قبل از رفتن به کلاس، درس جدید را مطالعه کند تا حدودی با زوایای مختلف درس آشنا شود.
  2. درس استاد: دانش آموز در کلاس باید تمام حواس خود را جلب معلم و استاد کند تا درس او را خوب یاد بگیرد. البته نباید انتظار داشت که تمام درس را در کلاس یاد بگیرد، چراکه بسیاری از نکات مبهم درس را در مطالعه بعدی می توان رفع کرد.
  3. مطالعه بعد از درس: بر علم آموز لازم است برای بهتر یاد گرفتن درس استاد، مطالعه و تمرین های آن را حل کند. حتی چند کتاب دیگر را برای فهم بیشتر درس و کسب اطلاعات مهم تر و بهتر مطالعه کند و در صورت لزوم خلاصه و چکیده برداری کند.
  4. مباحثه: مباحثه، یکی از مراحل مهم و اساسی در یادگیری درس است. البته این مرحله بیشتر در حوزه های علمیه اجرا می شود. اما چه خوب است دانش آموزان و دانشجویان نیز مباحثه را جدی بگیرند، زیرا مباحثه یادگیری را تقویت می کند به طوری که درس مطالعه شده برای علم آموز کاملاً حلاجی می شود و به صورت ملکه درمی آید.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم دوم سرکار خانم لطفی

تایید کننده مطلب: معاونت آموزشی دوره اول جناب آقای کریمی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20