درمان سنتی سرفه

استفاده از عسل که یک ضد سرفه طبیعی می باشد

اگر شما یک بیماری باکتریایی یا ویروسی دارید که زمینه ساز سرفه شما شده است، می توانید از عسل استفاده کنید چرا که عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. در یک مطالعه علمی عسل به عنوان موثرترین دارو برای سرفه مخصوصا سرفه کودکان شناخته شد. البته در نظر بگیرید که برای کودکان زیر یک سال نباید عسل مصرف کرد.

شما می توانید در نصف لیوان آب ولرم یک قاشق عسل ریخته و هر ۸ ساعت بنوشید.

اضافه کردن لیموی تازه به نوشیدنی ها خود

لیمو برای افراد بیمار عالی است زیرا دارای سطح بالایی از ویتامین C می باشد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی می باشد. شما می توانید از عسل و لیمو نیز بطور مخلوط در نصف لیوان آب برای درمان سرفه استفاده کنید. همچنین می توانید نصف لیموی تازه را آب گرفته و در یک لیوان آب جوشیده ولرم شده، به همراه یک تا دو قاشق عسل مخلوط کرده و در بطری در یخچال نگهدارید و هر ۶ یا ۸ ساعت بنوشید.

سیر

سیر علاوه بر خواص ضد باکتریایی و ضد باکتری، دارای خواص ضد انگلی و ضد قارچی نیز می باشد. شما می توانید برای مهار موثر سرفه از مخلوط عسل، لیمو و سیر استفاده کنید. بدین صورت که در یک فنجان آب و عسل، سه قاشق آب لیموی تازه و ۲تا ۳ حبه سیر له شده مخلوط کرده و ده دقیقه در حرارت بسیار کم بگذارید.

استفاده از زنجبیل

زنجبیل خلط آور است و می تواند خلط و موکوس را از برونش ها و ریه ها خارج کند. اضافه کردن زنجبیل به چای و غذا می تواند در کاهش سرفه کمک موثری کند. همچنین می توانید چند سانت از زنجبیل را در غذا یا سایر نوشیدنی ها رنده کنید و به مخلوط آب لیمو و عسل اضافه کنید.

غرغره کرده آب نمک گرم

غرغره کردن آب نمک گرم می تواند به کاهش تورم در گلو و کاهش سرفه به شما کمک کند. برای این منظور حدود یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم به طور کامل حل کرده و غرغره نمایید. این کار را می توانید هر چند ساعت یک بار انجام دهید.

استفاده از دم کرده چای گیاهی

استفاده از دم کرده چای گیاهی از جمله چای نعنا، ریشه ختمی، زنجبیل و آویشن در تسکیل سرفه می تواند بسیار موثر باشد. همچنین می توانید به چای گیاهی خود آب لیموی تازه و عسل نیز اضافه کنید.

جویدن تکه ای از زنجبیل

جویدن تکه ای از زنجبیل نه تنها می تواند در کاهش سرفه موثر باشد بلکه باعث افزایش بزاق دهان شده و تحریک پذیری گلو را کم می کند. اگر طعم زنجبیل برای شما قوی است می توانید از آن در تهیه چای گیاهی نیز استفاده کنید.

شیر زردچوبه

شیر زردچوبه یک درمان سنتی برای سرفه می باشد. برای تهیه شیر زردچوبه شما می توانید از شیر گاو، شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم ریخته و بنوشید. شما می توانید چند بار در روز از این شیر استفاده کنید.

کارهای دیگری که در مواقع سرماخوردگی و سرفه می تواند به درمان شما کمک کند:

قبل از هر چیز بهتر است یک روز در منزل بطور کامل استراحت نمایید و خواب کامل داشته باشید. استراحت می تواند به شما در درمان بیماری کمک کند.

· مایعات گرم فراوان بنوشید

· از بخورهای مناسب در منزل و محل کار استفاده کنید.

· از میوه و آب میوه های طبیعی استفاده کنید

· غذاهای حاوی پروتئین با کیفیت مثل ماهی بخارپز و غذاهای غنی از ویتامین A و C استفاده کنید.

· سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید. این امر کمک میکند تا خلط راحت تر از گلو خارج گردد.

گردآورنده و تایید کننده:-عزت نامور –مربی بهداشت دبستان پسرانه امام حسین(ع)واحد2


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20