تند خوانی چیست؟

تندخوانی یک روش مطالعه است که بر سرعت بیشتر و یادگیری بهتر تمرکز دارد. در واقع تندخوانی با انجام یک سری تمرین‌ها و به کار بردن چندین تکنیک اجرا می‌شود.
این یعنی شما بعد از گذراندن یک دوره تمرینی نسبت به قبل تندخوان‌تر شده و همینطور با رعایت نکات و تکنیک‌ها، به سرعت بهتری در مطالعه می‌رسید. اگر در مورد مدت زمان اجرای تمرین‌ها سوال دارید، اصولا بعد از یک ماه تمرین (روزانه نهایتا 10 تا 20 دقیقه) به سرعت خوبی می‌رسید اما هر چه تمرین بیشتری بکنید، در تندخوانی پیشرفت بیشتری خواهید داشت.
چه چیزی باعث می‌شود ما تندخوان‌تر شویم؟
برای اینکه بهتر درک کنیم تندخوانی چیست و آن را یاد بگیریم، باید بفهمیم که دقیقا چه چیزی باعث تندخوانی می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین موضوعات اشاره می‌کنم
1- جلوگیری از سرگردانی چشم
زمانی که قصد مطالعه داریم، چشم‌های ما به طور خودکار یک سرگردانی خفیف روی کلمات کتاب دارند. یکی از اهداف تکنیک های تندخوانی، دقیقا از بین برد همین سرگردانی چشم است. اینکه بتوانیم با تمرکز بیشتر روی خط مورد نظر جلو رفته و صرفا کلمات موجود در آن را بخوانیم. این هدف به کمک تمرین‌های تقویت کننده عضلات چشم و… محقق می‌شود.
2_ کاهش وقفه‌ها
دیدید افرادی که حاضر جواب هستند، در حرف‌هایشان وقفه کم می‌افتد؟ تندخوانی هم وقفه‌های خواندن را کم و کمتر می کند.
در ابتدای مقاله گفتم که همیشه در حین مطالعه وقفه‌هایی داشتم و سعی می‌کردم روی بعضی از نکات، تمرکز و توجه زیادی خرج کنم. خب در اصل این مشکلی است که خیلی از دانشجویان و افراد علاقه‌مند به مطالعه با آن روبرو هستند. مشکل هم از آنجایی است که فکر می‌کنیم با انجام این کار، در حال دریافت مطالب بیشتر بوده و مطالعه پربارتری داریم.
اما در مقابل، این وقفه‌ها نتیجه‌ای جز کاهش سرعت مطالعه یا به قول فعالان حوزه آکادمیک، کندخوانی ندارد! بنابراین هدف دیگر در تمرین های تندخوانی کاهش همین وقفه‌هاست. البته دقت کنید که این مکث‌های بیهوده دلایل دیگری هم دارند که در کلاس های تندخوانی و تدریس آن به آنها اشاره شده و نحوه رفعش گفته می‌شود.
3_ هماهنگی چشم و انگشت
همانطور که گفتم خط‌بری یکی از پایه‌ای‌ترین تکنیک‌ها در تندخوانی است. اما صرفا اینکه انگشت یا یک قلم را زیر خط‌ها گذاشته و سعی کنیم با چشم آن را دنبال کنیم، کافی نیست. در واقع اگر قصد یادگیری تندخوانی را داشته باشید، باید بتوانید هماهنگی چشم و انگشت را بالا برده و در ادامه، سرعت این فعالیت را افزایش بدهید. به این ترتیب چشم می‌تواند در لحظه، کلمات بیشتری را خوانده و انگشت هم با سرعت سریع‌تری حرکت کند.
4_ افزایش سرعت یادگیری
دیده‌اید وقتی وارد یک جمع غریبه می‌شویم، حتی اگر همه اعضای آن جمع آدم‌های خاکی باشند، ما کمی غریبی می‌کنیم و در برقراری ارتباط به مشکل می‌خوریم؟ خب در مورد مطالعه هم شرایط به همین شکل است. اینکه بی‌مقدمه به سراغ یک کتاب رفته و شروع کنیم به خواندن متن، کمی ذهنمان را در شرایط سخت قرار داده و زمان کمی برای آشنایی آن با مفاهیم در اختیارش قرار می‌دهد.
با توجه به این مثال، یک سری از فعالیت‌های تندخوانی دقیقا به همین آشنایی قبلی سریع با مفاهیم مورد نظر اشاره دارد تا بتوانیم حین مطالعه، بهترین دریافت را داشته باشیم.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم پایه سوم سرکار خانم توکلی

تایید کننده مطلب: معاونت محترم آموزشی دوره اول آقای کریمی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20