استفاده از تکنولوژی در آموزش چگونه میسر است؟

تغییرات در سیستم آموزشی ایران همواره بسیار کند بوده است. بنابراین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری های نوین در عرصه ی زندگی شکاف بزرگی میان سیستم آموزشی و فناوری وجود دارد. که باید هرچه سریع تر به برطرف کردن این موضوع پرداخت. و نقش تکنولوژی در آموزش را پررنگ تر نمود. این شکاف در واقع باعث ناهماهنگی های بسیاری بین سیستم آموزشی و نیازهای دنیای امروز شده است. در حال حاضر افراد توجه بسیار زیادی به تحقیقات در حوزه علم و فناوری می‌کنند و هم اکنون این علوم جایگاه ویژه‌ای در میان مدارس دانشگاه ها و افراد پیدا کرده است. پیشرفت تکنولوژی از اوایل دهه 1990 شروع شده است.

تکنولوژی آموزش چیست؟

امروزه نحوه تدریس در کلاس های درس تغییر پیدا کرده و نیازمند استفاده از فناوری هایی همانند: ویديو پروژکتور، تخته هوشمند و سایر ابزارها است. بسیاری از افراد معتقدن که سیستم آموزش سنتی به درد دنیای امروز با انتظاراتی که افراد از کلاس درس دارند نمیخورد و با آن ها سازگار نیست. تکنولوژی آموزشی یعنی استفاده از وسایل سمعی بصری برای افزایش کیفیت یادگیری و استفاده بهینه از زمان.
حوزه عمومی تکنولوژی در آموزش شامل دو قسمت مجزا می‌شود: یکی سخت افزار و دیگری نرم افزار.
قسمت سخت افزار با تجهیزات فیزیکی و واقعی همانند: مانیتورها، صفحه کلید رایانه، ماوس، تخته هوشمند، ضبط صوت، ویدیو پروژکتور، کارگاه های کامپیوتر و … سروکار دارد.
قسمت نرم افزار شامل: ویدیو، پاورپوینت، کتاب های صوتی، تصاویر و فیلم های آموزشی است که نیاز است تا در کلاس های درس برای علم جویان به نمایش گذاشته شود.

کاربرد تکنولوژی در آموزش

در شرایط کنونی افراد به صورت مجازی و غیر حضوری مجبور به ادامه تحصیل هستند. زیرا به دلیل بیماری همه گیر کرونا تمامی مدارس، دانشگاه ها و مراکز علمی تعطیل می‌باشند. این روش تحصیل دارای مزایا و معایبی است که از برخی جهات خوب و از برخی جهات بد است. تحصیل به روش مجازی و غیر حضوری منجر به کاهش ترافیک، صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. اما از طرفی منجر به کاهش تعامل افراد با یکدیگر نیز می‌شود. کاربرد فناوری در آموزش سبب بستر سازی مناسب جهت یادگیری می‌شود.
افراد میتوانند از هر مکان جغرافیایی با موبایل و یا سایر ابزارها وارد کلاس آنلاین شوند.

برجسته ترین موضوع در امر تحصیل از گذشته تا به امروز امتحان است. هدف از امتحانات به خاطر سپردن اطلاعات بر حافظه است که بعد از مدتی نیز از خاطر اکثر افراد می رود. هنگامی که امتحان تنها راه حل برای سنجش میزان مهارت و دانش یک شخص باشد سیستم آموزشی قادر به ارزیابی درستی از مهارت های افراد نخواهد بود. بسیاری از افراد به هنگام قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا تمامی تمرکز خود را از دست می‌دهند در نتیجه ممکن است نتوانند از تمامی دانش خود بهره بگیرند.اما اکنون افراد میتوانند با استفاده از تکنولوژی بخشی از عملکرد خود را به صورت عملی و با انجام پروژه نمایان کنند در نتیجه در این مورد نیز تکنولوژی به کمک افراد آمده است.

هدف از تکنولوژی در آموزش

  • کمک به بهبود فرایند تدریس
  • افزایش کیفیت یادگیری
  • کسب مهارت های لازم
  • اثرات مثبت برکارکرد و بازده دانش اموزان
  • کاهش مدت زمان دسترسی به اهداف مورد نظر
  • افزایش تعامل بین اساتید و شاگردان
  • افزایش علاقه مندی دانش اموزان به علم و آموزش
  • استمرار کاربرد فناوری در زندگی روزمره
  • پيوستگي افكار در فرايند يادگيری
  • تماشای تجارب عینی و واقعی
  • خارج شدن كلاس از حالت يكنواختی
  • افزایش فعالیت دانش آموزان
  • افزایش استقلال استفاده از ابزارها
  • انعطاف امکانات آموزشی

تحقیقات نشان می‌دهد که بهره‌گیری و استفاده تکنولوژی در آموزش در کلاس های درس احساس رضایت بیشتری را برای افراد از حضور در کلاس به عمل آورده است. گيبسون می‌گويد: يك روش مناسب و مفيد براي صحبت كردن درباره‌ی آنچه فناوری می‌تواند عرضه كند آگاهي از قابليت ها و توانايی های آن است. تحقيقات دانشمندان علوم تربيتی اين حقيقت را روشن كرده است كه افراد در دوران اوليه‌ی زندگی بيشتر آموخته های خود را از طريق حواس پنج گانه فرا می‌گيرند. و به مجموعه‌ای از تصورات ذهنی دست می‌يابد و سپس اين تصورات را به مفاهيم پيچيده تر تبديل می‌كند.

نقش حواس پنج‌گانه در يادگيری

  1.  75 درصد يادگيری از طريق كاربرد حس بينايی
  2. 13 درصد يادگيری از طريق كاربرد حس شنوايی
  3. 6 درصد يادگيری از طريق كاربرد حس لامسه
  4. 3 درصد يادگيری از طريق كاربرد حس بويايی
  5. 3 درصد يادگيری از طريق كاربرد حس چشايی

با توجه به درصدهای بیان شده متوجه می‌شویم که بینایی و شنوایی دو مورد از عوامل بسیار تاثیر گذار در یادگیری هستند. پس بهتر است به هنگام تدریس و تحصیل با استفاده از ابزارها و به کارگیری تکنولوژی در آموزش به فرایند یادگیری بهتر کمک نماییم.

نتیجه گیری

يادگيری امری بسيار پيچيده و مستلزم دخالت عوامل متعدد است. و زمانی رخ می‌دهد كه اين عوامل متعدد در كنار هم باشند. اکنون دسترسی به دانش تا حد زیادی آسان شده است اما ارزشمند‌ترین کاری که یک فرد میتواند انجام دهد نحوه ترکیب خلاقانه و استفاده چگونه از دانش است. لازمه‌‌ی استفاده تکنولوژی در آموزش به قدری برجسته است که افراد در جای جای جهان به بهره گیری از آن برای کسب کیفیت و دستاوردهای بزرگ روی آورده‌اند. به نظر شما آیا اصلاح روش آموزش درست است یا خیر؟

افسانه بزرگ دوران ما این است که فناوری ارتباطات است.

 

جمع آوری کننده مطلب: معاونت محترم فناوری سرکار خانم رحمن پناه

تایید کننده مطلب: معاونت محترم آموزشی دوره اول آقای کریمی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20