اختلال در یادگیری

یکی از اختلال هایی که امروزه بسیاری از کودکان به آن دچار شده اند اختلال یادگیری خواندن یا دیسلکسیا می باشد. کودکی که به این اختلال دچار می شود در خواندنش مشکل دارد و نمی تواند بسیاری از مطالب را روان و درست بخواند از این رو همیشه در خواندن مشکل دارد. حتی در بسیاری اوقات کودکی که به این اختلال دچار می شود در هنگام روخوانی، تلفظ و نوشتن هم ایراد دارد. نکته جالب اینجاست که این کودکان نه تنها کم هوش نیستند بلکه دارای هوش بسیار بالایی می باشند. اختلال یادگیری خواندن در کودکان مشکلات جسمی و روحی برای آن ها به وجود نمی آورد اما اگر درمان نشود زندگی آن ها را مختل خواهد کرد. از این رو کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با اختلال یادگیری در کودکان و راه درمان آن آشنا کنیم.

 

اختلال یادگیری خواندن در کودکان

به طور کلی کودکی که به اختلال یادگیری دچار می شود در خواندن و یادگیری مطالب مشکل دارد. این کودکان علاوه بر مشکل خواندن و یادگیری در بیان درست کلمات و هجی کردن نیز مشکل دارند. این کودکان در مدرسه دچار بد خطی، ریز و درشت نوشتن کلمات، کج و معوج نوشتن، کندی در نوشتار و اشکال در درک مفاهیم می شوند پس نتیجه میگیریم که این اختلال را پشت گوش نیندازید.

حتی در سال های گذشته که اطگذشته که اطلاعاتی از این اختلال همانند امروز در دسترس نبود این کودکان را در مدارس استثنایی می گذاشتند و به آن ها لقب های کند ذهن، کم ذهن و حتی عقب مانده می دادند درحالی که این کودکان کاملا باهوش هستند. از این رو این کودکان به مرور زمان اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می دادند و منزوی می شدند اما امروزه اینطور نیست. امروزه به راحتی می توانید با نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان از این اختلال اطلاعات مفید کسب کنید تا لقب های نام برده شده به کودکانتان نخورد.

 

نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان قبل از رفتن به مدرسه

این اختلال همانند سایر اختلالات دارای نشانه هایی می باشد که با آگاهی از آن ها می توانید در همان ابتدای مبتلا شدن کودکتان آن را تشخیص دهید و از پیامد هایی که در آینده بر زندگی فرزندتان تاثیر می گذارد نیز جلوگیری کنید. برخی از شایع ترین نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان (قبل از رفتن به مدرسه) عبارت است از :

  • دارا بودن مشکل های حرکتی مانند راه رفتن، دویدن، بستن زیپ، بستن دکمه
  • مشکل در تلفظ و یادگیری لغت های جدید
  • مشکل در توجه و تمرکز کردن برای یادگیری اعداد، الفبا، ایام هفته و …
  • احساس ناامیدی و یاس برای انجام بسیاری از کارها
  • مشکل داشتن در زمان بندی برای کارتون دیدن و …
  • تمایل نداشتن به انجام فعالیت هایی مانند خواندن کتاب داستان و …
  • نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان بعد از رفتن به مدرسه

 

در ادامه شایع ترین نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان را برای شما مطرح کرده ایم. نشانه های اختلال یادگیری خواندن در کودکان (بعد از رفتن به مدرسه) عبارت است از :

  • علاقه ای به صحبت در مورد تکالیف مدرسه ندارد
  • وقت زیاد صرف فعالیت های بی خودی می کند
  • علاقه ای به مدرسه رفتن ندارد
  • دائما خسته و کسل است
  • رفتارهای خشونت آمیز و نهاجمی در مدرسه دارد
  • دارای کم خوابی یا کم غذایی است
  • نمی توانند دانسته های خود را به راحتی به اشتراک بگذارند
  • همواره احساس های منفی و ناامید دارند
  • دارای اعتماد به نفس بسیار پایین هستند

 

تشخیص کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن

یکی از راه های تشخیص کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن رفتن پیش متخصص گفتار درمانی می باشد. چون یک گفتار درمانی در وهله ی اول می تواند به خوبی اختلال یادگیری خواندن در کودکان را بررسی و تشخیص دهد. در گفتار درمانی یک متخصص وضعیت گفتار کودک، توانایی یادگیری کودک که دچار اختلال یادگیری خواندن شده است را با نظر والدین یا حتی معلم ها مورد بررسی قرار می دهد.

اگر کودک هنوز وارد مدرسه نشده باشد متخصص گفتار درمانی از روش های دیگری برای بررسی و تشخیص اقدام می کند. برای مثال از والدین می پرسد که کودک در خانه کتاب داستان می خواند یا نه، کودک از نوشت افزار ها برای نوشتن مباحث مختلف استفاده می کند؟ سپس اقدام به بررسی درک کودک از کلمات و تصاویر چاپ ‌شده، آشنایی کودک با علائم و نماد های شناخته ‌شده، نحوه گرفتن کتاب در دست ‌ها و ورق زدن آن توسط کودک و … می کند.

اما سریع ترین و راحت ترین راه تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان شرکت در تست اختلالات یادگیری در کودکان میباشد که بصورت کاملا رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است تا به راحتی بتوانید تشخیص دهید که فرزندتان به این اختلال دچار است یا خیر. علت اختلال یادگیری خواندن در کودکان

آیا به دنبال علت اختلال یادگیری خواندن در کودکان هستید؟ باید در پاسخ به این سوالتان بگوییم که هشتاد درصد کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند در خانواده هایی زندگی کرده اند که یکی از آن ها به یکی از اختلالات دچار بوده اند. از این رو نتیجه می گیریم که عوامل ژنتیکی می تواند یکی از علت های دچار شدن اختلال یادگیری خواندن در کودکان باشد. حتی تحقیقاتی که بر روی کروموزوم ها انجام شده نشان داده اختلال یادگیری بر روی ژن ‌ها و کروموزوم‌ های ۲،۳،۶،۱۵،۱۸ اثر می‌ گذارد که در رشد مناطقی از مغز دخیل بوده است.

اگر بخواهیم از نظر روان شناسی نیز علت اختلال یادگیری خواندن در کودکان را بگوییم می توان گفت که ناتوانی کودک در تشخیص فرق بین واج ها و ربط دادن آن ها به صدای حروف می تواند در مبتلا شدن به این اختلال دخیل باشد. همچنین کالبد شکافی مغز کودکان مبتلا به این اختلال وجود نقص های عملکردی در مناطق فوقانی و پیشانی را نام برده که تعداد نورون ها در قسمت هایی که مربوط به زبان است کمتر در افراد عادی گزارش شده.

 

اختلال خواندن و مشکلات آن

اختلال خواندن در کودکان اگر درمان نشود به مرور زمان آنقدر زندگی فرد را درگیر می کند که فرد خسته و کلافه می شود. همچنین تا به اینجا متوجه شدید که کودکان مبتلا به این اختلال نه تنها در خواندن بلکع در پاسخ دادن درباره متنی هم که خوانده اند مشکل دارند. چون وقتی یک متن را می خوانند یا یک نفر برایشان می خواهند در فهمیدن ایراد دارند. این اختلال باعث می شود یادگیری در نوشتن، املا و درک مطلب هرچه زمان بگذرد بیشتر شود

 

روش هایی که به درمان اختلال خواندن در کودکان کمک می کنند

ابتدا باید به شما در مورد اختلال یادگیری خواندن در کودکان چیزی بگوییم. این اختلال در تمامی کودکان به وسیله آموزش و تکنیک های خاصی درمان می شود از این رو هر چقدر شما زودتر اختلال یادگیری خواندن در کودکان را تشخیص دهید و اقدام به درمان کنید بهتر می توانید جلوی پیشرفت بیماری و عوارض آن را بگیرید. از این رو تست های روان شناختی یکی از روش های درمان اختلال خواندن در کودکان می باشد.

همچنین مربیان می توانند از تکنیک‌ های شنوایی، بینایی و لامسه ‌ای برای بهبود مهارت‌ های خواندن استفاده کنند. اما حقیقتا تمامی این روش ها قطعی نیستند و تنها به صورت دوره ای در یک بازه زمانی یا اختلال را کنترل می کنند یا بهبود می بخشند. به عبارتی دیگر با استفاده از این تکنیک ها و روش ها شما نمی توانید ریشه این اختلال را خشک کنید البته نگران نباشید چون ما می خواهیم برای درمان اختلال یادگیری در کودکان شما را با یک روش درمانی آشنا کنیم.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم پایه اول4 سرکار خانم شجری

تایید کننده مطلب: مربی محترم بهداشت سرکار خانم آرام


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20