آشنایی با خانه های تاریخی مشهد مقدس

خانه تاریخی داروغه  مشهد

یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی مشهد ، خانه های تاریخی مشهد هستند که در میان آنها خانه داروغه زیبایی و معماری منحصر به فردی دارد. این خانه را معماران و بنایان روس به دستور محمد یوسف خان آخرین داروغه مشهد ساخته اند. در خیابان نواب صفوی که از  خیابان های معروف و  قدیمی مشهد می باشد در راسته بازار مسگران به کوچه داروغه می رویم تا به خانه داروغه برسیم.

آدرس:  محله قبر میر – خیابان نواب صفوی – راسته حوض مسگران

 

خانه تاریخی ملک مشهد

خانه ملک یکی از  نمونه های زیبای برجا مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب میشود. این خانه در گذشته بسیار وسیع بوده است اما در حال حاضر تنها بخش بیرونی آن باقی مانده است که شامل دو طبقه می باشد و طبقه بالا سقف مشبک منبت کاری شده چوبی و شومینه گچبری بسیار زیبایی است. در حال حاضر این خانه به عنوان یک مرکز فرهنگی با کارگاه های آموزشی متنوع فعالیت می کند.

آدرس:  ضلع شرقی خیابان امام خمینی – روبروی اداره دارایی

 

خانه تاریخی توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد خانه ای ست که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد اما به تازگی به پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر رضوی تبدیل شده است. مالک اولیه بنا «کشمشیان» از تاجران دوره قاجار در مشهد بوده است که بعد از فوت ایشان این بنا توسط حاج آقا توکلی خریداری می شود و امروزه در لیست جاهای دیدنی مشهد قرار دارد.

آدرس: خیابان نواب صفوی – کوچه عسگریه

 

خانه تاریخی اردکانی مشهد

خانه اردکانی مشهد در مرداد ماه 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران که مربوط به دوره قاجار می باشد به ثبت رسیده است. این خانه در مرکز شهر و از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است. از مهم ترین ویژگی های خانه اردکانی عناصر معماری سنتی ایرانی شامل حیاط مرکزی، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، تنور خانه، شاه‌نشین، آب انبار و حوض‌خانه می باشد.  کاشیکاری ها و تزیینات بخش های اعیان نشین شمال و جنوبی نیز بر زیبایی این اثر افزوده است.

آدرس :بلوار وحدت – وحدت 21 – کوچه صفار هروی (کوچه ساربان ها) – بن بست دوم سمت چپ-  پلاک 127

 

خانه تاریخی پیشه وران مشهد

قدمت خانه تاریخی پیشه وران به دلیل عدم وجود مستندات و کتیبه های تاریخی دقیقا مشخص نیست اما به صورت تقریبی به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول نسبت میدهند. خانه پیشه وران در نزدیکی گنبد سبز و خیابان تجاری خسروی قرار دارد. این خانه تاکنون چندین بار مرمت شده است و برای درآمدزایی آن نیز طرح هایی مورد تایید قرار گرفته است که از جمله ی آنا میتوان به کشف شناسنامۀ این خانه و معرفی نکات تاریخی و معماری آن برای بازدیدکنندگان در ازای دریافت ورودی، فروش عتیقه جات، صنایع دستی، نوشیدنیهای گرم و سرد سنتی و احتمالاً خوراک های فصلی سبک با پذیرایی سنّتی، برگزاری نشست های داستان گویی و نقالی شاهنامه، پرده خوانی، نمایش روحوضی، معرفی مفاخر و برگزاری آیین های موسمی ایرانی و اسلامی اشاره کرد. تمامی این برنامه ها در جهت این است که خانه های تاریخی مشهد را به عنوان بخشی از جاهای دیدنی مشهد بیشتر مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دهد.

آدرس: خیابان آخوند خراسانی 5 – کوچه سه شهید

 

خانه تاریخی کوزه کنانی مشهد

خانه کوزه کنانی از خانه های تاریخی دوره قاجار می باشد که در سال 1247 شمسی در مساحت 1000 متر مربع ساخته شده است. در حال حاضر از این خانه به عنوان میراث فرهنگی استان و موزه مشروطه استفاده میشود. مالکان خانه کوزه کنانی که از اهالی خمینی شهر هستند بعد از خرید خانه تصمیم داشتند این بنای قدیمی را به ساختمانی به روز تبدیل کنند. با وجود اینکه حکم خروج این بنا از فهرست آثار ملی قطعی می باشد اما کاربری این ملک فرهنگی تاریخی بوده و شهرداری به مالکان خانه های تاریخی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد. این بنا متعلق به یکی از تجار شهر به نام کوزه کنانی بوده است. در سابقه تاریخی این خانه بیان شده است که آیت الله بروجردی به دلیل سابقه دوستی با صاحب این خانه آقای کوزه کنانی، هر زمان به مشهد مشرف می شدند در این خانه اقامت می کردند. هم چنین گفته می شود رضاشاه به مدت یک ماه در این خانه سکونت داشته است. این ساختمان مدتی به عنوان کنسولگری آمریکا مورد استفاده قرار میگرفت.

آدرس: خیابان شیرازی – کوچه چهارباغ – کوچه پنجه

 

جمع آوری کننده مطلب: مربی محترم نقاشی سرکار خانم زحمتکش

تایید کننده: مراقب محترم سلامت سرکار خانم ایوانیان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20