چگونه سیستم ایمنی‌ بدن را تقویت کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی، بهترین دفاع شما در برابر بیماری‌های عفونی است. سلامت ایمنی بدن شما بستگی به انتخاب‌های روزانه‌ی سبک زندگی‌تان دارد.

مصرف زیاد میوه و سبزی خام، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. بنابراین نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید، البته در شرایطی که هوا سرد است. ضمنا بهتر است میوه را به صورت کامل مصرف کنید.

غذاهای تخمیری بیشتر مصرف کنید. مواد غذایی دارای باکتری‌های مفید برای روده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بیشترین تراکم سلول‌های مربوط به سیستم ایمنی ما در روده‌ی باریک‌مان وجود دارد.

_غذاهای ضد ویروس

سیر

سیر، یک غذای ضد ویروس قدرتمند است که می‌توانید آن را خام مصرف کنید یا به سوپ‌تان اضافه نمایید

_زنجبیل

ترکیب زنجبیل و عسل نیز بسیار مفید است.

_روغن نارگیل

لاریک اسید و کاپریلیک اسید موجود در روغن نارگیل برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس‌ها بسیار موثرند.

_رزوراتول

غذاهایی که سرشار از رزوراتول هستند مانند بادام زمینی، انگور، بلوبری، کرن بری، توت فرنگی و حتی کاکائو و شکلات تلخ می‌توانند به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌های قارچی، استرس و پرتوهای فرابنفش کمک کنند.

_ویتامین c

فلفل قرمز، پرتقال، لیموترش و مکمل‌های ویتامین c به بدن در مبارزه با عوامل بیماری زا کمک می‌کنند.

_اهمیت خواب در تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس

خواب، تقویت کننده‌ی طبیعی سیستم ایمنی است.

_سیستم ایمنی بدن چگونه کار می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن سه وظیفه‌ی اصلی دارد:

_ شناسایی پاتوژن‌ها یا میکروب‌های عامل بیماری و دفع آنها از بدن. پاتوژن‌ها شامل ویروس‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند.

_ تشخیص و خنثی کردن مواد مضری که از بیرون وارد بدن می‌شوند.

_ مبارزه با تغییرات اساسی در بدن مانند سلول‌های سرطانی

سیستم ایمنی شما زمانی فعال می‌شود که تشخیص می‌دهد آنتی ژن‌ها یا سموم و سایر مواد خارجی به بدن وارد شده‌اند. سپس سیستم ایمنی طی یک واکنش، آنتی بادی‌ها را آزاد می‌کند. آنتی بادی‌ها همان سلول‌هایی هستند که کارشان مبارزه با مهاجمان است.

وقتی این آنتی بادی‌ها تولید می‌شوند، سیستم ایمنی آن را در فایلی در حافظه خود نگه می‌دارد و اگر دوباره دچار همین مشکل شوید، از آن آنتی بادی مخصوص آن استفاده خواهد کرد. به همین دلیل است که شما فقط یک بار در زندگی‌تان با آبله مرغان می‌جنگید.

خواب چگونه بر سیستم ایمنی‌تان اثر می‌گذارد؟

شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید خوب نخوابید اما انتظار داشته باشید سیستم ایمنی‌تان خوب عمل کند. می‌توانید این طور فرض کنید که سیستم ایمنی شما مانند مربی فوتبال بدن‌تان و خواب، استراحت بین دو نیمه بازی است.

ضمنا شما نباید شب، اتاق خواب‌تان را زیاد گرم کنید یا مثلا لباس خیلی گرم بپوشید. لباس خواب شما باید سبُک و راحت و خنک باشد.

نیمه شب خیس از عرق از خواب پریدن و ایجاد وقفه در خواب، بدترین اتفاق ممکن برای خواب‌تان است.

یکی از راههایی که خواب به سیستم ایمنی کمک می‌کند، افزایش تولید سلول‌های جنگنده‌ی T است. سلول‌های T، گلبول‌های سفید خون هستند که نقش مهمی در واکنش سیستم ایمنی نسبت به ویروس‌ها دارند. فعال سازی این سلول‌های جنگنده، قدم مهمی در نحوه‌ی برخورد با مهاجمان و تخریب سلول‌های حاوی ویروس است.

کمبود خواب جلوی واکنش مناسب سلول‌های T را می‌گیرد و باعث می‌شود بدن به سختی بتواند با ویروس مبارزه کند .

گردآورنده و تایید کننده:عزت لطفی-معلم پایه سوم دبستان پسرانه امام حسین(ع)واحد دو


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20