چرا فرزندم به درس بی علاقه است

چرا فرزندم به درس علاقه ندارد؟ هیچ انسانی به ذات از درس خواندن متنفر نیست. زیرا همه دانش‌آموزان هدف‌هایی را در ذهن می‌پرورانند و دوست دارند که برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند. اما ممکن است فرزند ما علاقه‌ای به درس خواندن نداشته باشد و از آن گریزان باشد، شاید حتی از درس خواندن متنفر باشد، معتقد باشد که درس خواندن به درد او نمی‌خورد و به ترک تحصیل فکر کند. این کار آن‌ها بخاطر کم‌تلاش بودن آن‌ها نیست بلکه به دلیل بی علاقگی به درس این دانش‌آموزان است.

عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند تا این دانش‌آموزان را از درس خواندن و ماندن در فضای آموزشی متنفر کند و باعث افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. برای کمک کردن به دانش‌آموزانی که به درس خواندن علاقه‌ای ندارند عواملی را که مسبب این بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی می‌شوند، اعم از عوامل خانوادگی، فردی و آموزشی را شناسایی می‌کنیم و راه‌حل‌هایی را برای انگیزه‌دادن و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به درس ارائه می‌دهیم. یکی از عواملی که باعث درس نخواندن فرزندان ما می‌شود بی‌علاقگی به درس است.

 

معلم چطور باعث بی علاقگی به درس می‌شود؟

اکثر اوقات دیده می‌شود، علت بی علاقگی به درس دانش‌آموزان برخوردهایی است که در محیط آموزشی با آن‌ها صورت می گیرد، است. این برخوردها شامل: روش تدریس اشتباه معلم، بی علاقگی معلم به درس دادن و کم‌توجهی او به سوالات دانش‌آموزان، انتقال مشکلات فکری معلم به دانش‌آموز، رفتار ناظم و مدیر مدرسه و… است. گاهی وقت‌ها روش تدریس معلم برای فرزند شما مناسب نیست و فرزند شما با این روش درس را یاد نمی‌گیرد زیرا انواع روش های یادگیری به عنوان مثال یکی از دانش‌آموزان استادبانک که در مقطع متوسطه و رشته انسانی تحصیل می‌کرد، از درس ریاضی به شدت متنفر بود، درصورتی که در باقی درس‌ها نمرات خیلی خوبی می‌رفت. او تصور می‌کرد نمرات پائین‌اش در درس ریاضی به دلیل اینست که هوش تحلیلی خوبی ندارد، اما اگر این حقیقت داشت او باید در دروس عربی، اقتصاد، منطق و… هم نمرات پائینی می‌گرفت. این دانش‌آموز با خانم کاتوزیان از اساتید ریاضی استادبانک، کلاس خصوصی گرفت و بعد از دو یا سه جلسه متوجه شد که علاوه بر اینکه درس ریاضی را بخوبی متوجه می‌شود به شدت هم به آن علاقه‌مند شده است. این مشکلات بخاطر شیوه تدریس معلم او در مدرسه بوده است، زیرا معلم یک روش تدریس مشخص برای تدریس به همه دانش‌آموزان دارد اما ممکن است برخی از دانش‌آموزان نتوانند با این شیوه ارتباط برقرار کنند و برای یادگیری نیاز به روش تدریس دیگری داشته باشند.

دانش‌آموزان نسبت به درسی که نمی‌توانند سر کلاس یاد بگیرند یا به نظرشان سخت می‌آید بی علاقه و بی انگیزه می‌شوند و دست از خواندن و تلاش کردن برای آن درس بر می‌دارند. یک معلم خصوصی باسابقه که دانش‌آموزان موفق زیادی داشته است، به راحتی می‌تواند توانایی‌ها و روش یادگیری دانش‌آموز را بسنجد و شیوه تدریسی مختص به خود او را پیش بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “نقش معلم مدرسه در یادگیری” را بخوانید. گاهی اوقات هم کلاً روش تدریس معلم اشتباه است و دانش‌آموزان زیادی از این مسئله متضرر می‌شوند. گاهی وقت‌ها معلم خود علاقه‌ای به شغلش ندارد و تلاشی برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان نمی‌کند، یکبار درس را می‌دهد و به دانش‌آموزان می‌گوید که مطالعه کنند و جواب سوال‌هایشان را بیابند. در این صورت سوال‌های زیادی در ذهن دانش‌آموزان می‌ماند و کم کم از درس متنفر می‌شود.

برخی از معلمان به دنبال به روز کردن دانش خود نیستند و متاسفانه تسلط کافی را بر دروسی که ارائه می‌دهند ندارند. و به صورت سلیقه‌ای و کارشناسی نشده تدریس را انجام دهد. حتی رفتار ناظم و مدیر مدرسه هم بسیار بر بی علاقگی به درس دانش‌آموزان تاثیر دارد. مخصوصاً در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول که دانش‌آموزان روحیه شکننده و حساسی دارند.

 

معلم چطور دانش آموز را به درس علاقه مند می‌کند؟

اگر دانش‌آموز نتوانسته باشد درس را یاد بگیرد نسبت به درس بی علاقه می‌شود، معلم باید عوامل این عدم یادگیری را اصلاح کند. هر درسی یک روش یادگیری دارد که باید در درجه اول روش یادگیری صحیح درس را متناسب با شکل یادگیری و توانایی دانش‌آموز به او آموزش داد. علاوه بر این بهره بردن از لوازم کمک آموزشی بسیار اهمیت دارد. معلم باید به کمک دانش‌آموز آزمایش‌های مختلف انجام دهد و با درگیر کردن دانش‌آموز علاقه مندی او را به درس بالا ببرد. برخی از معلمان خصوصی استادبانک در درس‌های فیزیک، شیمی، علوم و… برخی لوازم آزمایشگاهی را با خود به منزل دانش‌آموز می‌برند و او را در پروسه آزمایش‌ها درگیر می‌کنند. یکی از روش‌های ایجاد علاقه و انگیزه در دانش‌آموزان، تبیین ارتباط درس با علوم دیگر و جایگاهی که در صنعت و تکنولوژی روز دارد. مثلاً در درس فیزیک معلم باید درمورد علم فیزیک نقش آن در علوم دیگر و زیست افراد در جهان صحبت کند. و توضیح بدهد که یادگیری علم فیزیک شناخت بهتری درمورد اتفاقات زندگی روزمره و در محیط اطراف می‌افتد. تاثیرات علم فیزیک را در حوزه‌های مختلف مطرح می‌کند.

 

جمع آوری کننده مطلب: آموزگار محترم پایه اول4 سرکار خانم شجری

تایید کننده مطلب: معاون محترم دوره اول سرکار خانم ایوانیان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20