سه اشتباه در یافتن هدف زندگی

هدفمند بودن به نظر آسان می رسد چون یک تصمیم اساسی برای آینده هر انسان است، تصمیمی که انگیزه تلاش و زندگی را معنادار می سازد. اما به نظر می آید چند روش اشتباه در مسیر یافتن هدف وجود دارد که بسیاری از انسانها را از رسیدن به آن دور می سازد. اجازه دهید در باره آنها صحبت کنیم:.

۱- آدمها فکر می کنند هدف را باید پیدا کنند
هدف، یک آس برنده یا یا یک کلید طلایی نیست که آن را بیابیم. هدف چیزی است که ما می سازیم. اتفاقی که در حین انجام کارهای مان ایجاد می شود. این می تواند به هر کاری که انجام می دهیم هم ربط پیدا کند. اکثر شغل های بشر بدون اینکه اعلام شود می توانند در افزایش سلامت عمومی جامعه موثر باشند. اما متاسفانه یک نوع فرهنگ تربیتی در جوامع ایجاد شده است که به بعضی شغل ها احساس قهرمانی و مفید بودن بیشتر می دهد و حتی بعضی از شغل ها را بی ارزش جلوه می دهد.

۲ – خیلی ها فکر می کنند باید یک هدف داشت
حتی انسان های استثنایی که خدمت بزرگی به بشریت کردند و به نظر می رسد یک هدف مشخص داشته اند در ضمن پدر و مادر خوبی بودند، عضو مفید جامعه بودند و خیلی چیزهای دیگر، جزو اهداف زندگی شان بود. تاکید بر انواع هدف هایی که داریم باعث می شود فشار و ناراحتی ناشی از نداشتن یک هدف مهم و طلایی را از روی دوش ما بردارد.

ما بدون آنکه متوجه باشیم اهداف متعددی در زندگی داریم که مدام پیگیرشان هستیم. داشتن یک هدف شغلی یا اقتصادی، فقط یکی از هدف های ما است. ما در جستجوی معنای زندگی، همیشه مترصد انواع انگیزه و هدف برای زندگی مان هستیم. تربیت فرزندان سالم و مفید، یک دوست خوب داشتن .. . به فکر حل مشکلات افراد نیازمند بودن و …

۳- هدف های زندگی ثابت و قطعی نیستند
این روزها دیدن افرادی که چندین شغل را تجربه کرده اند یا بعد از طی مسیر طولانی و پرهزینه برای رسیدن به یک هدف، تصمیم به تغییر یا تصحیح مسیرشان گرفته اند تقریبا امری عادی شده است. این تغییرات نباید برای ما دلسرد کننده باشد و فکر کنیم که آدم بی برنامه و بی هدفی هستیم.

تحول شخصیت و تغییر اهداف زندگی، نشانه عدم تعهد یا پریشانی ما نیست. این یک حقیقت غیرقابل انکار زندگی است که مدام آدم دیگری می شویم.

سئوال زندگی مان نباید این باشد که هدف اصلی ام در زندگی چیست؟ بهتر است به این سطح از فهم خود و دنیا برسیم که هر کاری در هر سطحی می کنیم معنا و مفهوم داشته باشد. اگر از این منظر به هدف و معنای زندگی نگاه کنیم همه حیات ما و فرصت به دنیا امدن ما و همه مراحل به وجود آمدن هویت ما و حتی غم و شادی های ما، جزوی از هدف اصلی زندگی ما است.

امیدوارم همیشه شاد و تندرست باشید

گردآورنده و تایید کننده :عزت لطفی معلم پایه سوم دبستان پسرانه امام حسین(ع)واحد دو


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20